Nowe obowiązki sanitarne w zakładach pracy

Ze względu na obecnie panującą sytuację i zagrożenie epidemiologiczne, Pracodawcy muszą pamiętać o dwóch nowych obowiązkach, które zostały na nich nałożone.

Każdy Pracodawca napewno doskonale zna dwa przepisy, które zawsze należy bezwględnie stosować, a mianowicie zgodnie z Ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy Art. 15. KP [Bezpieczne warunki pracy]”Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.” Do tego dochodzi naturalnie jeszcze Art.  207.  [Podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie BHP]

§  1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w art. 23711 § 2.

§  2. Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:

1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;

3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;

4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;

5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;

6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;

7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy. (…)”

Obecnie w myśl powyższych przepisów, aby w pełni je realizować i chronić Pracowników przed zagrożeniem COVID-19 Pracodawcy muszą zainteresować się środkami ochrony indywidualnej i minimalną odległością pomiędzy zatrudnionymi osobami.

Osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia należy zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.

Oznacza to, że obowiązek ten nie dotyczy tylko i wyłącznie zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, ale odnosi się do każdego stosunku pracy (umowy o pracę, mianowania, wyboru, spółdzielczej umowy o pracę), oczywiście również w odniesieniu do osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osób prowadzących w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą (popularne „samozatrudnienie” / B2B). W obecnej sytuacji wydaje się, że ten obowiązek jest bardzo istotny ze względu na przerwanie rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 i tym samym ochronę osób zatrudnionych przed przeniesieniem tego wirusa na siebie.

Odległość pomiędzy stanowiskami pracy musi wynosić co najmniej 1,5 m.

Każdy Pracodawca, który nie może odesłać swoich Pracowników na pracę zdalną, ma obowiązek takiego zorganizowania miejsca pracy, żeby odległość pomiędzy stanowiskami pracy wynosiła co najmniej 1,5 m. W sytuacji pracy na stanowiskach administracyjno-biurowych należy w związku z powyższym biurka w pomieszczeniu ustawić w taki sposób, by najbliższa (w linii prostej) odległość pomiędzy osobami pracującymi była nie mniejsza niż 1,5 m. Jeśli praca odbywa się w przestrzeniach tzw. „open space” należy udostępnić do pracy jedynie stanowiska, które są od siebie ułożone np. po skosie. Można także zastosować wydzielenie stanowisk przy pomocy plexi.

Podobnie należy organizować pracę na stanowiskach robotniczych, zapewniając by odległość pomiędzy dwoma najbliższymi robotnikami była nie mniejsza niż 1,5 m. Gdy z różnych powodów najczęściej konstrukcyjnych nie jest możliwe zachowanie odległości 1,5 m pomiędzy dwiema najbliższymi osobami obsługującymi to urządzenie, należy bezwzględnie zastosować odpowiednie środki ochrony zbiorowej lub indywidualnej.

źródło: pip.gov.pl